Monday 18 June 2012

Ahlan Wa Sahlan


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Alhamdulillah...Wa syukran lillah atas kurniaan nikmat iman dan islam yang telah diberikan kepada kita semua.. Setinggi penghargaan diucapkan kepada murobbiah, Ustazah Siti Nora'aeshah binti Zakaria yang memberi kepercayaan kepada kami untuk mencipta blog ini sebagai satu wadah ilmu untuk masyarakat.
Blog ini adalah hasil usaha sama para pelajar Diploma Dakwah & Pengurusan Semester 3 & 4 sesi 2011/2012..

Apa Itu Al-Firaq Al-Islamiyyah???

Secara ringkasnya, Al-Firaq Al-Islamiyyah adalah subjek yang membincangkan tentang perbandingan mazhab akidah yang wujud di kalangan umat Islam ..

Dari Abu Hurairah radiyaLlahu 'anhu dia berkata : RasuluLlah sallaLLahu 'alaihi wasallam bersabda :
Orang-orang Yahudi berpecah menjadi 71 golongan, satu masuk syurga dan 70 dalam neraka. Orang-orang Nasrani juga berpecah menjadi 72 golongan, 71 dalam neraka dan satu masuk ke syurga. Dan demi jiwa Muhammad yang ada dalam kekuasaanNya sesungguhnya ummatku akan berpecah menjadi 73 golongan , satu masuk syurga dan 72 masuk dalam neraka. RasuluLlah ditanya: Siapakah mereka (yang masuk syurga itu)?, Beliau menjawab : "Al Jama'ah". (HR Ibnu Majah)
 Melalui hadis di atas, dapat difahami bahawa mengkaji dan mengambil tahu akan siapakah 72 golongan yang di sebutkan Nabi S.A.W merupakan satu tuntutan bahkan satu jaminan bagi kita mengimani akan akidah yang satu iaitu akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah..

Blog ini seterusnya akan mengupas satu demi satu ajaran-ajaran yang sesat dan menyeleweng dari akidah mentauhidkan Allah.. Semoga dengan wujudnya blog ini bakal memberi santapan ilmu yang bermanfaat kepada para pembaca .. Sekian...

Aurora....

No comments:

Post a Comment